آموزش اهمیت حق الناس
علامه کرباسچیان:
بعضی دانشآموزان نسبت به حق الناس آموزش ندیده اند و نمیدانند که دزدی خلاف و حرام است. در واقع به بدی این کار علم ندارند. در این صورت باید مسائل و احکام مربوط به آنها گفته شود.
اعمال تابع افکار است. اگر کسی به بقای روح معتقد شد، این اعتقاد در اعمال او اثر میگذارد و دیگر خلاف نمیکند.
همچنین باید دزدی را از راه نمایش و داستان، زشت و منکر جلوه داد تا بچه ها نسبت به آن حالت تنفر داشتهباشند؛ یعنی در این مسأله باید هم از بعد شناختی و هم از بعد عاطفی کار شود تا دانش آموز به امانت داری متخلق گردد. در مسألهی حق الناس، باید از موارد کوچک مانند ریگ نانوایی یا یک ورق کاغذ شروع کرد. از طرف دیگر معلمان باید روی مسألهی حق الناس حساس باشند؛ چون عمل و قول معلم برای دانشآموزان الگوست؛ مثلاً معلمی که از مداد دانشآموزان بدون اجازهی آنها حتی برای امور کلاس و مدرسه استفاده نمیکند، شاگردانش حق الناس را بیشتر رعایت میکنند.[۱]
[۱] توصیه های استاد، ص۵۵و۵۶
دیدگاه خود را ثبت کنید